Regulamin -
Zasady użytkowania i rozliczania energii elektrycznej w Rodzinnym Ogrodzie Działkowym im.500-lecia Mikołaja Kopernika w Mrągowie
Ujęte w regulaminie zasady zostały opracowane na podstawie § 78 Regulaminu ROD z dnia 1 października 2015 r. oraz Uchwały Nr 285/ 2015 Prezydium Krajowej Rady PZD z dnia 5 listopada 2015 r. w sprawie wprowadzenia zasad regulujących korzystanie z energii elektrycznej w rodzinnych ogrodach działkowych i dotyczą:
- podłączenia do sieci energetycznej i korzystania z energii elektrycznej
- rozliczania zużycia energii
- opłaty energetycznej
- nadzoru i konserwacji sieci energetycznej
- trybu przeprowadzania kontroli
- modernizacji istniejącej siec energetycznej
- czasowego wyłączenia energii elektrycznej
Podłączenie do sieci energetycznej i korzystanie z energii
elektrycznej w ROD im. 500-lecia M. Kopernika w Mrągowie
- Korzystanie z energii elektrycznej na działce możliwe jest poprzez podłączenie do sieci ogólnoogrodowej za zgodą Zarządu ROD, którego dokonuje osoba upoważniona – elektryk ogrodowy.
- Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku przez Zarząd ROD działkowiec wnosi jednorazową opłatę za podłączenie, ustalaną na dany rok przez Zarząd ROD . Różnica między kwotą wpłaconą przez działkowca a faktycznym kosztem podłączenia zasila lub obciąża fundusz rozwoju ogrodu.
- Prace ziemne związane z doprowadzeniem energii do altany wykonuje działkowiec pod nadzorem elektryka ogrodowego.
- Zgoda Zarządu ROD na podłączenie do sieci energetycznej może być uzależniona od uregulowania wszelkich zobowiązań ciążących na działkowcu w stosunku do ROD
- Rozpoczęcie dostaw energii powinno być poprzedzone przeglądem i akceptacją podłączenia przez elektryka ogrodowego i sporządzeniem umowy na dostawę energii, w której Dostawcą będzie Zarząd ROD, a Odbiorcą działkowiec.
- Energia elektryczna na działce może być wykorzystana jedynie do celów wynikających z charakteru działki określonego w statucie PZD i regulaminie ROD, a w szczególności do zagospodarowania i uprawy działki oraz wypoczynku. W celu szczegółowego określenia praw i obowiązków działkowca z tytułu korzystania z energii na działce Zarząd wprowadza umowę regulującą stosunki w tym zakresie - zał Nr 1
- wykorzystanie energii do celów innych niż wymienione w pkt. 6, a zwłaszcza do celów zarobkowych, przekazywanie energii na sąsiednie działki poprzez budowę stałych elementów sieci stanowi przesłankę do zablokowania dostaw energii przez Zarząd ROD.
- Nielegalny pobór energii elektrycznej jest rażącym naruszeniem prawa związkowego, zasad współżycia społecznego oraz działania na szkodę PZD i zgodnie z § 85 ust.1 pkt.1 statutu PZD stanowi przesłankę do wypowiedzenia umowy dzierżawy działki w ROD
Za nielegalny pobór energii elektrycznej należy uznać w szczególności:
a} podłączenie się do sieci energetycznej z pominięciem podlicznika
b} ingerencję w funkcjonowanie podlicznika, która wpływa na
wskazanie ilości zużycia energii.
c}pobieranie energii z sąsiedniej działki przy pomocy zainstalowanych nielegalnie stałych elementów obwodu elektrycznego ( wkopany między działkami kabel ziemny, dodatkowy podlicznik itp.)
Rozliczanie zużycia energii.
- Rozliczanie energii elektrycznej zużytej przez działkowca następuje wg. średniej ceny kWh stosowanej przez dostawcę zewnętrznego energii elektrycznej.
- Opłaty wnoszone przez działkowców z tytułu korzystania z energii elektrycznej ustalane są na podstawie wskazań indywidualnych podliczników raz w roku.
- Odczytu liczników i poboru należności za zużytą energię i opłaty energetycznej dokonują upoważnieni przez Zarząd ROD członkowie Zarządu.
- Co najmniej 7 siedem dni przed planowanym odczytem w gablotach ogrodu wywieszone będą informacje o terminie dokonywania odczytów .
- Odczytane pomiary zużycia wpisywane są do księgi zużycia energii przez poszczególnych działkowców.
- Opóźnienie z uiszczeniem opłaty z tytułu zużycia energii albo opłaty energetycznej może stanowić podstawę do zablokowania dostaw energii przez Zarząd ROD. Długość opóźnienia stanowiącego przesłankę do zablokowania dostaw 1 (jeden) miesiąc liczonych od dnia następnego po zakończeniu daty wnoszenia opłat tj 31 lipca każdego roku.
- Odblokowanie dostaw energii po uregulowaniu opłat przez działkowca nastąpi w ciągu 7 dni licząc od daty uregulowania opłat.
Opłata energetyczna
- Wprowadza się pojęcie opłaty energetycznej.
- Przez pojęcie opłaty energetycznej należy rozumieć opłatę corocznie uchwaloną przez Walne Zebranie członków ROD, na uzasadniony wniosek Zarządu ROD, przeznaczoną na pokrycie kosztów związanych z eksploatacją sieci ogólnoogrodowej.
- Opłata energetyczna przeznaczona jest w szczególności na pokrycie : strat powstających w czasie przesyłu energii wewnątrz ogrodu, opłaty abonamentowej i składnika stałego stawki sieciowej zawartych w rachunku wystawionym przez zakład energetyczny ogrodowi oraz innych obciążeń związanych z zarządzaniem siecią
- Wysokość opłaty energetycznej ustalana jest na podstawie danych z roku ubiegłego – w szczególności strat wynikających z różnic pomiędzy wskazaniami licznika głównego a sumą wskazań wszystkich podliczników do niego podłączonych. Dane te powinny być podstawą uzasadnienia wniosku, o którym mowa w pkt.2.
- Przy ustalaniu opłaty energetycznej należy uwzględnić nadwyżki lub niedobory z zeszłego roku. W przypadku wystąpienia nadwyżki nie można przeznaczyć jej na inne cele niż obniżenie opłaty energetycznej w roku kolejnym oraz na nakłady na sieć ogólnoogrodową
- Opłatę energetyczną wpłacają działkowcy użytkujący energię elektryczną razem z roczną składką członkowską i opłatą na rzecz ogrodu w terminie do 30 czerwca danego roku.
Nadzór i konserwacja sieci energetycznej
- Nadzór i konserwacja sieci ogólnoogrodowej należy do zadań Zarządu ROD., który w tym zakresie wspóldziała z osobą posiadającą kwalifikacje do eksploatacji sieci zgodnie z wymogami przewidzianymi w ogólnie obowiązujących przepisach.. W tym celu Zarząd ROD może zaangażować osobę z poza członków ROD. Kopię dokumentów potwierdzających kwalifikacje powinny być złożone do Zarządu ROD.
- Koszty konserwacji i nadzoru nad siecią ogólnoogrodową oraz energii zużytej na potrzeby ogólnoogrodowe pokrywane są z ogólnej opłaty przeznaczonej na funkcjonowanie ogrodu.
- Do zadań elektryka należy w szczególności dokonywanie bieżących napraw sieci ogólnoogrodowej, nadzór nad jej stanem technicznym i właściwym oznakowaniem.
- Zarząd ROD może powołać komisję energetyczną, do której kompetencji należy w szczególności:
a} zapobieganie nielegalnemu poborowi energii elektrycznej.
b}współpraca z działkowcami w zakresie związanym z korzystaniem z energii elektrycznej,
c} nadzór nad pracą elektryka,
d} rozwiązywanie sporów związanych z wykorzystaniem energii elektrycznej.
- W przypadku nie powołania komisji energetycznej, jej funkcje pełni zespół powołany doraźnie z grona członków Zarządu ROD,
Tryb przeprowadzania kontroli
- W uzasadnionych przypadkach związanych z koniecznością sprawdzenia stanu technicznego sieci lub w sytuacji wystąpienia przesłanek świadczących o nieprawidłowościach w korzystaniu z energii elektrycznej przez użytkownika działki, komisja energetyczna może przeprowadzić kontrolę sieci na indywidualnej działce.
- Kontrola przeprowadzana jest przez komisję energetyczną przy udziale elektryka ogrodowego i użytkownika działki,
- Przedmiotem badania podczas kontroli jest sposób wykorzystania energii, ogólny stan sieci – zwłaszcza pod kątem bezpieczeństwa, oraz funkcjonowanie i stan licznika.
- Z kontroli, w trakcie której wykryto nieprawidłowości, sporządzany jest protokół podpisywany przez członków komisji, elektryka i użytkownika działki. Protokół przedstawiany jest Zarządowi ROD,
- W przypadku odmowy złożenia podpisu przez osobę lub osoby wymienione w pkt 4
należy zaznaczyć w protokóle z podaniem przyczyny,
- Bezpodstawne uniemożliwienie przeprowadzenia kontroli przez użytkownika działki może być przesłanką do zastosowania kar statutowych albo zablokowania dostaw energii,
- W uzasadnionych przypadkach Zarząd ROD może podjąć decyzję o przeprowadzeniu kontroli całości sieci energetycznej na terenie ogrodu. Z przebiegu kontroli komisja energetyczna sporządza protokół, w którym zawiera dokonane ustalenia i ewentualne zalecenia. Podpisany przez członków komisji energetycznej przedkładany jest Zarządowi ROD.
Modernizacja istniejącej sieci energetycznej
- Zarząd ROD jest zobowiązany do inicjowania zmian, skierowanych na poprawę stanu sieci pod kątem zwiększenia bezpieczeństwa jej użytkowników zgodnie z obowiązującymi normami oraz uniemożliwienia nielegalnego poboru energii. W uzasadnionych przypadkach Zarząd ROD powinien dążyć do wymiany sieci ogólnoogrodowej
- W przypadku tworzenia nowej sieci w ogrodzie, podłączenia nowych użytkowników lub modernizacji sieci, podlicznik powinien zostać umieszczony w skrzynce poza altanką w miejscu dostępnym dla osób zajmujących się nadzorem nad siecią, instalacja każdego użytkownika winna być wyposażona w wyłącznik różnicowo – prądowy.
- Nowotworzona sieć ogólnoogrodowa powinna być prowadzona pod ziemią i zgodnie z obowiązującymi przpisami w szczególności dotyczącymi norm bezpieczeństwa
- Podliczniki, na podstawie których dokonywane są rozliczenia z poszczególnymi działkowcami powinny być zaplombowane oraz zaopatrzone w atest wymagany powszechnie obowiązującymi przepisami.
- Działkowiec nie może ingerować w funkcjonowanie podlicznika. Wszelkie działania w tym zakresie są możliwe jedynie za zgodą osób odpowiedzialnych za nadzór nad siecią ogólnoogrodową. Zerwanie plomby na liczniku może stanowić przesłankę zastosowania do winnego działkowca kar przewidzianych w §23 i § 36 statutu PZD.
Czasowe wyłączenie energii elektrycznej w ROD
W uzasadnionych przypadkach, w szczególności związanych ze stanem technicznym sieci, niemożliwością zapobieżenia kradzieżom prądu, bezpieczeństwem ogrodu lub z upoważnienia zawartego w uchwale walnego zebrania członków ROD, Zarząd ROD może podjąć decyzję o czasowym wyłączeniu energii elektrycznej W ROD w okresie jesienno – zimowym. Uchwała w tej sprawie powinna być szczegółowo uzasadniona.
Zarząd ROD
Energia elektryczna w ROD (plik do pobrania) |
![]() |